واکسن COVID-19 ممکن است برای افراد چاق به اندازه کافی موثر نباشد

8 سپتامبر 2020- محققان گفتند: افراد چاقی که به COVID-19 آلوده می شوند، تقریباً 50 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از آن هستند و هر نوع واکسن احتمالی ممکن است به اندازه ی کافی برای این افراد موثر نباشد.

در این مطالعه که به تازگی منتشر شده است، از داده های ویروس کرونا از سراسر جهان استفاده گردید. پس از انتشار این یافته ها، احتمالاً فشار دولت های سراسر جهان برای اقدام فوری برای مقابله با چاقی افزایش خواهد یافت.

ایالات متحده و انگلیس بالاترین میزان چاقی را در جهان دارند. طبق آمارهای دولت آمریکا، بیش از 40٪ از شهروندان ایالات متحده چاق هستند و در انگلیس، این وضعیت 27٪ از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار داده است.

این تحقیقاتکه توسط تیمی از دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) انجام شده است، نشان داد که چاقی بر شدت بیماری ناشی از این ویروس کشنده از همه ی طرق تأثیر می گذارد. ارقام آنها نشان می دهد که افراد چاق 113٪ در معرض خطر بیشتری برای بستری در بیمارستان هستند، 74٪ احتمال دارد که به بخش مراقبت های ویژه نیاز داشته باشند و خطر مرگ برای آنها 48٪ است.

نویسنده اصلی این مقاله، پروفسور Barry Popkin، از گروه تغذیه در دانشکده بهداشت عمومیGillings Global  در دانشگاه کارولینای شمالی، گفت: این یک تأثیر بسیار بزرگ است. اساساً 50٪ افزایش مرگ و میر، یک عدد بسیار بالا و ترسناکی است. همه اینها در واقع بسیار بالاتر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم. وی در گفتگو با روزنامه گاردین درمورد درصد بالای مرگ و بستری افراد چاق در بیمارستان، گفت: صادقانه بگویم این ارقام، مرا شوکه کرد.

یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، پروفسور Melinda Beck، اضافه کرد: افراد مبتلا به چاقی همچنین بیماری های جسمی بیشتری را تجربه می کنند که مبارزه با بیماری کووید-19 را دشوارتر می کند، مانند آپنه خواب، که باعث افزایش فشار خون ریوی می شود، یا شاخص توده بدنی بالا، که مشکلاتی را برای لوله گذاری بیماران بدحال در بیمارستان ایجاد می کند.ما می دانیم که واکسن COVID تأثیر مثبتی بر روی افراد چاق خواهد داشت، اما بر اساس دانش قبلی ما در مورد آزمایش واکسن سارس و واکسن آنفلوانزا گمان می کنیم که واکسن کووید -19 نیز برای افراد چاق در مقایسه با سایر افراد، فایده ی کمتری داشته باشد.

این تیم از محققان که روی واکسنی برای این ویروس کار می کنند، اصرار دارد تا آزمایشات بالینی را بر روی افراد چاق انجام می دهند، تا اطمینان یابند که آنها می توانند با انجام اصلاحاتی در واکسن به افراد چاق، نیز کمک کنند.

یافته های این تحقیق در ژورنال Obesity Review منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/sep/study-shows-covid-19-vaccine-may-not-be-as-effective-among-obese-people.html